Τι είναι τα
σχολεία αυτά μπορείτε να πάρετε μια
ιδέα από ένα παλαιότερο άρθρο μου ΕΔΩ ή να
ρίξετε μια ματιά στην επίσημη σελίδα
τους EΔΩ.
Αν χωράει να
τα περιγράψεις σε μία φράση, θα λέγαμε
πως είναι το εκπαιδευτικό μοντέλο που
εφάρμοσε στην πράξη τον Dewey,
τον Vygotsky
και τον Gardner.
Τα Reggio
Emilia αποστομώνουν εκείνους
που μιλάνε για δημοκρατική εκπαίδευση
στις πρακτικές τους γιατί δημοκρατική
εκπαίδευση νοείται μόνο όταν το παιδί
αποφασίζει μόνο του πως θα εργαστεί, τα
θέματά που θα επιλέξει και τους χρόνους.
Αυτή η διάσταση
νομίζω πως είναι κατανοητό πως δεν
μπορεί να αφορά σε πρακτικές όπου τα
παιδιά καλούνται απλά να επιχρωματίσουν
φωτοτυπίες ή να ολοκληρώσουν εργασίες
που έχουν ξεκινήσει οι δάσκαλοι.
Ένας χώρος
διαμορφώθηκε στην αίθουσα ως η γωνιά
της ανακύκλωσης. Τα παιδιά συγκεντρώνουν
όλη την εβδομάδα άχρηστα αντικείμενα
και τα φέρνουν στην τάξη. Κάποια παιδιά
τα ταξινομούν και κάποια γίνονται οι
υπεύθυνοι της ανακύκλωσης για να τη
διατηρούν καθαρή και τακτοποιημένη
Τα παιδιά
αφήνονται ελεύθερα να συνδυάσουν ότι
υλικό επιθυμούν και να χρησιμοποιήσουν
κόλλες , σπάγκους, χαρτοταινίες για να
τα συνδέσουν. Τα αντικείμενα γίνονται
ότι τα παιδιά αποφασίσουν, μηχανές,
κτίρια, ρομπότ, μπουτονιέρες, φαγητά.
Τα έργα που
προκύπτουν δεν μπορούν να θεωρηθούν
αντικείμενα αισθητικής αξίας σύμφωνα
με την αισθητική των ενηλίκων. Η
παιδαγωγική τους αξία ωστόσο είναι
ανεκτίμητη γιατί κουβαλούν την ανάγκη
για μίμηση της ενήλικης ζωής όπως το
πρώιμο σχέδιο, η πρώτη μιμητική γραφή
ή η αρχική (άναρθρη) ομιλία.Τα δημιουργήματά
τους κουβαλούν την ανάγκη του παιδιού
να ερμηνεύσει το πως λειτουργεί ο κόσμος
των ενηλίκων. Μια προσπάθεια να μελετηθούν
οι διαστάσεις των πραγμάτων που τα
περιβάλει, να κατανοήσουν τους μηχανισμούς
, τη μηχανική, τον χώρο, τις χρήσεις. Οι
λογικές αλληλουχίες και τα προβλήματα
που καλείται το παιδί να λύσει μέσα από
αυτές τις ανοικτές κατασκευές συναντώνται
στο μάθημα των μαθηματικών και είναι
το ίδιο αποτελεσματικές ως προς την
καλλιέργεια της ευφυιας και τις
μαθηματικής σκέψης όσο θα ήταν και η
εξάσκηση σε αριθμητικές πράξεις πάνω
στο χαρτί.
Επιπλέον το
παιδί ενθουσιάζεται γιατί γίνεται
δημιουργός, αυτόνομος, τολμηρός εφευρέτης
και αποκτά μια βαθιά ικανοποίηση της
αυτοεκτίμησης του, αφού καταφέρνει να
δημιουργήσει κάτι από το μηδέν.
Αυτές οι
γωνιές ανοικτών υλικών θα μπορούσαν να
υπάρχουν σε κάθε τάξη και όχι μόνο στο
μάθημα των εικαστικών. Θα μπορούσαν
επιπλέον να λειτουργήσουν ως επαινετική
εργασία και break ή
σαν προέκταση θεωρητικών μαθημάτων .
Αντί να γίνει η ανάθεση για εργασία στο
σπίτι, το μόνιμο εργαστήριο-πάγκος στην
σχολική αίθουσα θα μπορούσε να παρέχει
τις πρώτες ύλες για να αυτοσχεδιάσουν
τα project των
μαθημάτων. Η σχολικές εργασίες-παρουσιάσεις
θα μπορούσαν να ξεφύγουν από το παρωχημένο
και βολικό για τον δάσκαλο κλασικό
project πάνω
στο χαρτόνι κανσον που θα κολληθεί στον
τοίχο και να γίνει μια ελεύθερη κατασκευή
που είμαι σίγουρη πως θα οδηγήσει σε
νέους δρόμους την εκπαιδευτική διαδικασία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου